genus

Hur påverkade är vi av genus (och då främst det socialt skapade könet),klass och etnicitet? Vi har haft långa diskussioner idag i gruppen och jag tror det är lite terapi för oss alla, alla bär vi ju på något, och alla har vi olika erfarenheter och olika vägval bakom oss. Uppgiften består av att vi ska intervjua en ung människa om dennes val (inför gymnasiet exempelvis) inför framtiden och sedan analysera svaren. Känner att om jag inte flyttat hit så vet jag inte vart jag hade varit idag, jag är rädd att jag kan gissa hur det skulle varit och jag är glad att jag inte kommer få veta. Jag har gjort mindre bra val i livet och inte varit fullt så medveten om hur andra påverkat mig, men jag har lärt mig en hel del också, både om mig själv (hur jag fungerar,resonerar och vad som får mig må bra/dåligt) och andra. Jag har insett vad som verkligen betyder något och vilka som är mina vänner, lagt en stor del av mitt liv bakom mig och fokuserar på att se framåt, sätta nya mål och ha roligt på vägen :)

Jäkligt intressant iaf hur vi påverkas omedvetet av allt runt ikring och att uppväxten och värderingar man får därifrån kan styra så mycket. Vad är det som säger vad som är manligt och kvinnligt, och när är man vuxen? jag är då inte vuxen,men har kommit en bit på väg iaf och har inte särskilt bråttom heller :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0